För 16:e året i rad var det i veckan dags för Internetdagarna, höstens kanske mest inspirerande event för alla oss som formar Internet idag och i framtiden. Internetdagarna gick av stapeln på Stockholm Waterfront där sammanlagt 17 olika spår pågick under två dagar. Som deltagare valde du ett spår som intresserade dig och följde sedan det spåret under en hel dag. I år hade du bland annat möjlighet att lära dig allt om Drupal 8, lyssna på dragningar om sociala medier och diskutera för- och nackdelar med molnbaserade tjänster. Lite av allt möjligt helt enkelt. Själv valde jag spåren “Var är brudarna – och var är alla andra?” samt ”Sökmotorsoptimering idag: tankesätt, praktik och utveckling”.

Dag 1: Var är brudarna – och var är alla andra?

Arrangerat av Anna Caracolias och Annika Englund (båda skribenter, entreprenörer och allmänt grymma på IT-branschen) erbjöd spåret sju timmar underhållande föreläsningar, inspirerande människor och intressanta diskussioner. Fokus låg på kvinnor inom IT där frågor som “Varför är det så få kvinnor i branschen?” och “Vad gör vi för att förändra könsfördelningen inom IT?” blandades med erfarenheter och konkreta tips från talarna.

Ulrika Sedell

Ulrika Sedell, författare och ledarskapskonsult gav publiken smakprov från sin senaste bok “Bortom glastaket” där framgångsfaktorerna hos 26 kvinnliga ledare på toppositioner i Sverige sammanställs. Marcin de Kaminski, rättssociolog och nätaktivist, snackade om cyberfeminism vilket, för mig, var ett nytt begrepp. För att inte tala om de två grymma tjejerna bakom Tjejer kodar – Hanna Pettersson och Sandra Hindskog. Hanna och Sandra tröttnade helt enkelt på att inte kunna förverkliga sina idéer och bestämde sig därför för att samla flera tjejer i samma sits, boka in en resa till Spanien och på det sättet kombinera semester och programmering.

Tjejer kodar

Extra kul var att Cygnis egna Jon Persson var på plats för att hålla en dragning om vikten av mångfald inom systemutveckling och vad Cygni gör för att förbättra situationen. Jag går inte in på detaljer utan hänvisar istället till den här inspelningen – 20 minuters inspiration. Under dagens avslutande panel fick även Jon svara på en hel del frågor från publiken och en sak blev snabbt tydlig: vi vill alla samma sak. Vi vill ha fler kvinnliga systemutvecklare!

Dag 2: Sökmotorsoptimering idag: tankesätt, praktik och utveckling

Dag två på Internetdagarna betydde för min del heldag med SEO. Jag blev såld när jag läste introduktionen till spåret: “Vare sig du kan mycket eller lite om SEO så är den här dagen för dig som helt enkelt vill kunna mer om SEO”. Jag tillhör gruppen “kan lite om SEO” och var därför peppad att bli inspirerad och proppad med matnyttig information.

Arrangör och bloggcoach Maria Zerihoun kickade igång dagen med intressanta slides där hon samtidigt drog med publiken genom govote-frågor som senare följdes upp. Men tyvärr var resten av dagen lite av en besvikelse från min sida. Talarna var alla engagerade i sina specialiteter, men personligen hade jag hoppats på lite mer handfasta tips. Dragningen om SEO i relation till sociala medier gav visserligen en del vägledningen. Likaså gjorde Johan Johansson, expert på Google Analytics (och Duracellkanin), som avslutade dagen med att prata viktiga analysvärden.

R2D2

Eftersom jag flitigt följde Twitter-flöden under dagen kan jag dock konstatera att många var väldigt nöjda över föreläsningarna så möjligen var det mina förväntningar som låg lite fel.

Hur som helst, en sak kommer jag att ta med mig från dagen. Eller egentligen två saker eftersom jag vann en burk choklad för bäst twittrande på SEO-spåret…

SEO är inte längre en renodlad teknisk fråga. Idag handlar SEO inte bara om ranking utan även till stor del om innehåll, varumärke, engagemang och användare.