Under 2023 samarbetade flera medarbetare från Cygni, som sen några år tillbaka är en del av Accenture, för att utveckla en riktigt bra app för medlemmarna i den gemensamma idrottsföreningen. Projektet för att ta fram appen, som kallas för PUSH, har medfört flera positiva resultat: ett nytt sätt att samarbeta mellan Cygni och Accenture, kompetensutveckling hos våra egna medarbetare och slutligen en stilren och användarvänlig app som förenklar bokningsprocessen och således gör att vi motionerar ännu mer. Win, win, win!

Accentures idrottsförening har som mål att främja motion, gemenskap och hälsa. Föreningen erbjuder olika aktiviteter och förmåner, såsom tillgång till olika hallar för racketsport, förmånliga priser på skidresor och olika träningspass.

Appen “PUSH” är nu tillgänglig för samtliga medarbetare på Accenture i Sverige, en smidig plattform för användarna att utforska och dra nytta av föreningens förmåner. Vi ville höra mer om appen och projektet, så vi tog ett snack med den projektansvarige, Emil Bergström.

iphone-13-main.png

Hur projektet tog form

– Det hela började våren 2023 där jag kände att jag behövde något nytt att bygga för att hålla mig tekniskt relevant. Accentures idrottsförenings system behövde uppdateras, vilket skapade en möjlighet för mig att göra en insats, säger Emil Bergström.

– Jag har också alltid gillat att skapa saker till människorna runt omkring mig. Och om jag kan kombinera både min tekniska törst och samtidigt göra mina kollegors anställningar roligare är det en no-brainer för mig.

Sagt och gjort, projektet påbörjades för att skapa en app till Accentures idrottsförening.

– I starten var det primärt jag och Ersan Çürüklü UX-designer på Cygni, som påbörjade projektet. Ersan skissade först på ett koncept och jag satte upp infrastruktur och en teknisk miljö som jag trivdes med och kände mig trygg att arbeta i. Efter sommaren kände jag att miljön var tillräckligt stabil för att börja växla in lite fler kollegor som kunde bidra. I januari 2024 kunde vi lansera appen, och vi har redan fått in en hel del användare som börjat använda den, vilket är jättekul!

Jag har också alltid gillat att skapa saker till människorna runt omkring mig. Och om jag kan kombinera både min tekniska törst och samtidigt göra mina kollegors anställningar roligare är det en no-brainer för mig.

IMG_3277.jpg
Emil Bergström presenterar appen på Accenturekontoret

Ett projekt med flera syften

Projektet ämnade inte bara att skapa en bra och användarvänlig app, det är också ett backoffice-system för de som engagerar sig i Accentures idrottsförening.

– Appen är designad för att du som användare eller medlem i Accentures idrottsförening på ett enklare sätt ska kunna delta i och dra nytta av alla aktiviteter som föreningen erbjuder. Det sträcker sig från att boka padeltider till att anmäla sig till skidresor, säger Emil.

Backoffice-systemet skapades för att underlätta hanteringen av alla dessa aktiviteter samt för att digitalisera de ekonomiska processerna. Det innebär stöd för både faktura- och utläggshantering.

Kompetensutvecklingen i fokus

För konsulter mellan uppdrag är idén att de ska kunna ansluta och bidra till appen för att utveckla sina färdigheter.
– Nästa stora utmaning är att skapa ett system som är utformat för korta, snabba insatser och därmed möjliggör en smidig in- och utträdande process. Här är vi verkligen på god väg, och jag är övertygad om att det kommer att bli en riktigt bra plats för konsulterna att kompetensutvecklas även mellan uppdrag, säger Emil.

Slutligen vill vi rikta ett stort tack till alla som har jobbat med appen: Carl Terve, Charlotte Westerberg, Edvin Niemi, Emma Rangert, Ersan Çürüklü, Hilda Sandberg, Jakob Hamilton, Johnny Turesson, Julia Thun, Linnea Olsén, Linus Blom, Mattias Gisgård, Sebastian Helin och Filip Pagliaro, ni är bäst!