Förra veckan var det Øredev och jag och mina kollegor var där. Øredev är en 3-dagars utvecklarkonferens som håller till i Slagthuset i Malmö. På dom tre dagarna hinner man med 150 olika presentationer för 1200 besökare. Det var tre fullspäckade dagar med allt från digitaliseringen till Machine Learning.

Vi tog tåget från Göteborg på onsdagsmorgonen och kom ner i lagom tid för dom första presentationerna. Det började med ett tufft val av ämne där jag tvingades välja bort Etherium, gRPC och Web Components till förmån för ReST 3.0. Som tur var så kan man kolla på presentationerna i efterhand på hemsidan. Sebastien Lambla som pratade om ReST 3.0 pratade bl.a. om standardscheman från schema.org samt hur tekniker som HTTP/2, HAL, Web Linkning och SIREN hjälper till med dynamiska användargränssnitt och prestanda. Att kalla detta "ReST 3.0" är nog att överdriva men det var ändå väldigt intressant.

Carl Bergqvist höll en intressant presentation om loggning. Han startade med ett övergripande utlägg om loggning och skillnaden mellan vanlig loggning, tracing och metrics samt hur, var och när man skulle använda det. Men det intressanta tycker jag var när han kom in på time series databaser. Först pratade han om Whisper som är en del av Graphite. Med den kan man enkelt speca upp hur många samples som ska sparas i olika tidsintervaller. T.ex. varje sekund första sju dagarna, varje minut första tre veckorna och varje timma under fem år. Datan sparas i filer och varje mätvärde som sparas är 12 byte så det är ganska lätt att på förhand räkna ut hur stor databasen kommer bli.

Efter det pratade han om Facebook Gorilla som Facebook använder för att spara sina mätvärden. Det är en slags in-memory cache över HBase som bl.a. används för att minska mängden data som behöver sparas samt öka prestandan. Mätvärdena struktureras på ett sådant sätt att dom endast tar 1,37 bytes i snitt. Detta tycker jag är rätt fascinerande då det innefattar en strängnyckel, en 64-bitars timestamp och ett 64-bitars mätvärde. Det finns ett projekt på GitHub som heter beringei där man har implementerat idéerna från Gorilla om man är intresserad.

"Allt som allt tycker jag det var en bra konferens och jag kan definitivt rekommendera andra utvecklare att åka dit!"

Om det var något som det pratades om mycket i år så var det Machine Learning. Jag gick på två sessioner om detta. Den första handlade om Deep Learning och hade stor fokus på historia och hur man kommit fram till vad vi har idag. Den andra handlade om hur man kan ta del av Machine Learning utan att själv vara så värst insatt i ämnet. Det handlade om hur man använder färdiga API:er och hur man kan använda dom till att automatiskt skapa alt-taggar för bilder på webben samt texta youtube filmer. Väldigt enkelt och väldigt praktiskt. Det var även en del presentationer om Tensorflow men tiden räckte inte till för att hinna gå på allt tyvärr.

En av fördelarna med att gå på en så bred konferens som Øredev är att man kan gå på presentationer om ämnen som man normalt inte tittar på. I mitt fall innebär detta all form av UI. Jag passade därför på att gå på lite presentationer om WebVR. Man pratade lite om fördelar med VR så som t.ex. att användaren är i centrum istället för att bara stå och titta mot något. Efter det gick man vidare och pratade om olika användningsområden så som att gå på husvisning innan huset är byggt samt kolla på hotellrum när man bokar en resa.

Man gick även in på fördelarna med WebVR framför andra VR-lösningar vilket bl.a. är att det är en standard som gör att man kan nå ut på flera olika plattformar. När man pratade om specifika ramverk så handlade det oftast om a-frame som är ett ramverk för att bygga WebVR lösningar med HTML. Ville man ha ett mer renodlat JavaScript-bibliotek så rekommenderades THREE.js. Det som gjorde mig lite förvirrad var att presentationerna oftast handlade om hur man bygger 3D och inte om själva WebVR api:erna.

Det fanns även en del presentationer om lite mjukare ämnen som man kunde gå på om man behövde en paus från den tekniska korvstoppningen. Noah Fallstein pratade om Lukas Arts och hur det var att bygga datorspel på 80-talet. Linda Liukas pratade om sina böcker som hon har skrivit för att lära barn om datorer och programmering. I och med att jag själv har barn i skolålder så tyckte jag att ämnet var intressant och ett skönt avbrott. Sen var ju även Linda verkligen en inspirerande talare som brann för ämnet. Scott Santens pratade om problem med digitaliseringen och hur medborgarlön skulle kunna lösa dom. Även detta är ju ett intressant ämne även om man gick därifrån med en viss känsla av oro.

Allt som allt tycker jag det var en bra konferens och jag kan definitivt rekommendera andra utvecklare att åka dit!