Som Sveriges bästa arbetsplats är det ingen tvekan om att vi också har de bästa konferenserna. För om jag ska vara helt ärlig, samlar vi ett gäng fantastiska människor i Alicante, så blir det inget annat än en succé.

Så hur inledde vi denna Cygni-konferens? Först och främst, hashtag, mycket viktigt. Hashtag:en för denna konferens kom att bli #cygnificante. Detta efter att en rungande majoritet röstade ut #cygnicante som undertecknad lade sin röst på. Denna förlust tog dock inte lika hårt som en annan förlust senare under resan. Jag kommer till det.

Konsulter från Göteborg, Malmö och Amsterdam anlände till Alicante under torsdagskvällen medan övriga från Stockholm, Luleå, Linköping och Östersund landade på spansk mark sent på torsdagsnatten. Kvällen/natten inleddes med en liten picknick i busstransfern. Smörgås, vatten och frukt till de tappra resenärerna därefter bums i säng. Fredag 08:30 sharp satte vi igång med allas vår Jon Persson, välkommen välkommen!

Jon hälsar välkommen

Temat på konferensen var digitalisering och som vanligt arbetade vi med att bygga laget. I år hade vi bjudit in Johan Eriksson och Ashkan Fardost från Hyper Island som höll vårt fokus på topp. Vi diskuterade digitalisering och internetrevolutionen samt fick workshoppa kring framtidens produkter.

Konferenspass

Härligt mindblowade efter föreläsningar och workshop så var det dags för… (trumvirvel) “fråga ledningen”. Under konferensens pågående fick vi möjlighet att via en app ställa frågor, vilka som helst, till alla VD:ar för de olika bolagen inom Cygni. Vi avhandlade allt om vad Jon (koncern VD) tar i bänkpress till strategi för sociala medier eller vilka utmaningar de mindre kontoren har vid uppstart. Efter denna informativa session var det dags för briefing inför Cygni Regatta, en annan av höjdpunkterna denna resa – dvs Cygni Ocean Race. 19 båtar begav sig ut på medelhavet i en kamp om att bli numero uno.

Cygni Ocean Race

Hur ont det än gör att erkänna så kom min båt faktiskt sist. Tre gånger. Det vill säga, alla gånger. Men till vårt försvar så var vår kapten fantastiskt riskmedveten och det betyder: Inte krocka med andra segelbåtar samt ett försiktigt hissande av segel, då blåsten eventuellt hade fällt oss. Så, vi tröstade oss med detta, och avslutade regattan med “vamos a la discoteca” som Parandis så fint sammanfattade vår känsla efter förlusten ;) Ingen tävling utan vinst! Sedan avrundade vi regattan med after sail, goda tapas, uppfriskande dryck och naturligtvis korades vinnarna med dunder och brak.

Prispallen i Cygni Ocean Race

Kvällen närmade sig och vi var alla taggade på restaurang. Just denna kväll delade vi upp oss i tre grupper, men tapas var den röda tråden. Fredagen avslutades tidigt för den arma rekryteraren (jag) medan många av konsulterna slog klackarna i taket på någon suspekt klubb som Cygnianerna drog igång. Det ryktas om ett episkt citat från Fille, en av våra konsulter, som glatt deklarerade att “Jag kommer dö på det här bolaget”.

Jag kommer dö på det här bolaget

Lördag innebar ytterligare lagbyggande. Vi hade inte mindre än fem olika aktiviteter att välja mellan – cykling, promenad längs Algers vattenfall, vin- och chokladprovning, coasteering samt kajak och SUP. Som den livsnjutare jag är så valde jag naturligtvis vin- och chokladprovning och blev inte besviken!

När lunchen var avklarad blev det färd tillbaka till hotellet för egentid, vilket i mitt fall innebar en kort löptur längs stranden. Andra badade. Några tredje shoppade espadrillos. Vi hade fått instruktioner om att samlas klockan 20:00 vid receptionen och då med promenadvänliga skor för nu skulle vi upp, upp till en restaurang, la Ereta, som var belägen på en höjd. Får jag skriva att den var magisk? Den var magisk! Vi stod på en terrass med utsikt över hela Alicante och bara umgicks med alla kära kollegor medan det delades ut tapas och kall dryck. Förälskelsen var total!

Verandahäng

Väl inne i restaurangen fick vi avnjuta en smakfull meny med tillhörande dryck. Underhållningen under kvällen stod våra fantastiska konsulter Amanda och Linnea för som hade ordnat ett quiz. Team “Snyggnianer” vann bästa lagnamn, medan team “Cygni Burritos” vann quiz:et och äran en månad framåt :D

Hade jag inte vetat bättre så lämnade vi restaurangen mätta och belåtna utan några större överraskningar, men på vägen ner, möttes vi av en “vätskestation” (they said). Här serverades grymt goda Mojitos med eller utan alkohol som lite färdkost. Synd bara att polisen fick nys om det, för halvvägs ned fick vi olyckligtvis lämna ifrån oss drycken :(

Icke att förtrösta, vi fortsatte till en karaokebar som avslutade lördagskvällen.

Alla goda ting har ju tyvärr ett slut och nu längtar jag redan till Cygni Tech Summit, vår höstkonferens med fokus tech, för att få hänga tillsammans med alla igen. Det vore fantastiskt kul om även du, som idag inte är Snyggnian, men med passion för systemutveckling, skulle vilja vara med. Därför hoppas jag att du hör av dig, skicka bara ett mejl till mig så svarar jag på alla dina frågor!