Träffa Erşan Çürüklü, en av våra framåtlutade designers. Han berättar om skillnaden mellan att jobba inom byråvärlden och att vara IT-konsult.

Erşan är en erfaren UX- och produktdesigner som började på Cygni 2016. Med sin långa erfarenhet har han arbetat med en mängd olika discipliner inom UX och digital design. Det gäller alltifrån grafisk design till operativt och strategiskt arbete inom UX; men Erşan har också tagit fram krav för systemutveckling och upphandling, arbetat med konceptutveckling, interaktionsdesign, mötesledning, facilitering och interaktionsdesign.

Ja, listan kan göras ännu längre men jag tror att vi stannar här just nu.

Bild på Erşan ÇürüklüErşan Çürüklü

När vi anställde Erşan föll vi bland annat för hans positiva och lättsamma stil. En personkännare som till råga på allt har bred kompetens och ett stort fokus på tilltalande, användarvänlig design. En underbar matchning!

Nedan kan du läsa en intervju med Ersan om skillnaderna mellan byrå- och konsultvärlden. Bifogat finns även en film om du hellre föredrar det.


Vilka är de största skillnaderna mellan att jobba på byrå och konsultbolag?

– För det första såg jag mig själv inte som konsult, men tanken växte fram och jag är glad att jag hittade till Cygni.

Det finns ganska många skillnader, både små och stora. Som konsult blir du vanligtvis anlitad av en kund till ett team som kan bestå av andra konsulter och anställda från den aktuella kunden. Oftast sitter vi tillsammans i kundens lokaler även om vi just nu såklart jobbar mest hemifrån och kör alla möten digitalt.

Ett uppdrag är nästan alltid tidsbegränsat och längden varierar från gång till gång. Det beror på “vad som egentligen ska göras” och “vilken fas projektet är i just nu”. Typiskt avslutas det när projektet faktiskt är klart eller efter en större release.

Det jag gillar mest är att jag som konsult får vara inne i verksamheten och nära affären, men jag är samtidigt utanför företagets rutiner och politik. Jag kan påverka projektet lättare på det sättet, och lyfta åsikter och problem som kanske inte skulle vara möjligt som anställd. Men samtidigt är jag anställd hos en trygg arbetsgivare som som har min rygg.

Om jag känner att jag inte längre skapar värde för kunden så finns möjligheten att byta uppdrag. Det gör vi alltid i diskussion med kunden så att vi kanske hjälper dem med någon annan kompetens som behövs.

Precis som på en byrå behåller jag ju mina kollegor även om jag byter kund, men jag får också ett nytt team, med ännu fler kontakter.


Upplever du att uppdragen är annorlunda?

– När jag var på byrå hade jag vanligtvis tre kunder, jag var huvuddesigner för en kund (eller ett varumärke) men var dessutom standby för de övriga två. Ifall det behövdes förstärkning eller om en kollega var på semester blev jag backup. Nu har jag en kund, och jag kommer överens direkt med kunden om alla detaljer; jag behöver inte gå omvägen via en key account manager eller en produktionsledare.

Vi brukar även undvika fastpris vilket innebär att kunden har möjlighet att förändra kravbilden allteftersom projektet fortgår. Det betyder att vi som sitter nära verksamheten helt utan omvägar får access till rätt nyckelpersoner – något som tidigare var helt otänkbart.

Jag kommer överens direkt med kunden om alla detaljer; jag behöver inte gå omvägen via en key account manager eller en produktionsledare

Det är skönt att jobba mer koncentrerat mot bara en kund; dels slipper jag switcha mellan kunderna vilket kan vara utmanande, men eftersom jag också kommer närmare affären här får jag chansen att vara med och tycka till på ett helt annat sätt än tidigare. Utöver det kan jag styra min roll bättre när jag sitter närmare kunden, om behoven ändras så kan jag manövrera om mina arbetsuppgifter, om nya initiativ dyker upp hos kunden finns möjligheter för mig att vara med och pitcha.


Hur fungerar införsäljningen när det är dags för ett nytt uppdrag?

– På Cygni jobbar vi i samråd mellan mig, min konsultchef, och säljarna. Det finns en dialog där jag får ta del av de leads som är på gång. Vi brukar börja med en diskussion om det tilltänkta projektet är rätt för mig då det är mycket som ska passa in.

Viktiga aspekter kan exempelvis vara det geografiska läget samt uppdragets längd och omfattning; men för mig är det ännu viktigare med de faktiska arbetsuppgifterna och hur teamet ser ut. Jag vill känna att jag kan leverera värde till kunden, att förutsättningarna för det finns på plats.

Sen säljer vi ju inte åtaganden i lika hög utsträckning som en byrå. Vi säljer ju kompetens, dvs resurser. Ett konsultbolag pitchar därför inte lika frekvent utan vi matchar snarare konsulter direkt mot kundernas behov. Det är en stor kontrast mot hur det fungerat tidigare.

Illustration av en portfolioIllustration av en portfolio

Om vi hittar en bra matchning så brukar nästa steg vara att jag får träffa kunden, presentera mig själv och min portfolio. Om allt går bra kommer vi överens om startdatum och liknande. Det är lite som att söka jobb, men där jag fortfarande behåller samma arbetsgivare och får fler valmöjligheter :)


På Cygni fokuserar vi mycket på kompetensutveckling, är det olikt dina tidigare erfarenheter?

– Oh ja, det är stor skillnad. Tidigare har jag inte fått möjligheten att jobba så mycket med kompetensutveckling mer än att jag själv läst artiklar och kollat filmer. Nu får jag kompetensutveckla mig på arbetstid!

Jag och min chef gör helt enkelt upp en plan och stämmer av den löpande. De aktiviteter som vi kommit överens om får jag självklart betalt för vilket inte alltid varit en självklarhet på mina tidigare jobb. Sen är jag en notorisk YouTube-tutorial-junkie, men det är jag det ;)

Illustration av ett terapisamtalUX-terapi

Vi som specialiserar oss på UX och design träffas en hel del. Oftast möts vi över videokonferens där vi tar upp olika case som vi behöver feedback på, något vi kallar för UX-terapi! Alla får vara med, du behöver inte vara UX:are för att vara med på dessa möten; ibland gästas vi av utvecklare som lyfter helt andra saker som kan få oss att höja på ögonbrynen. Det är en viktig del av hur vi bygger en kultur och delar med oss av den kunskap som vi sitter på.

I slutändan vill skapa värde för kunden och komma med så bra lösningar så möjligt.


Har du några råd till unga personer som planerar en karriär inom UX och design?

– Är du i början av din UX-karriär kan jag rekommendera att du söker dig till företag som har andra UX:are i sin organisation. Dessa är exempelvis företag som banker/finans, telekom, större e-handelsföretag. De har ofta etablerade UX-processer och du får jobba med UX-kollegor där du lär dig massor.

Efter några år kan du sedan specialisera dig, när du har känt på yrket. Då kan du satsa på t.ex. interaktion, UI eller service design.

Som konsult inom UX är det utmanande att komma som junior. Det handlar mycket om kommunikation, och att kunna stå fast vid vissa beslut även om det finns många intressenter som tycker annorlunda. Dessutom frågar kunderna ofta efter en väldigt bred kompetens, sånt som kommer efter att ha jobbat i många år.


Hur behåller ni en bra sammanhållning när ni sitter utspridda hos olika kunder?

Ja, det där är en av de stora utmaningarna för ett konsultbolag. På Cygni försöker vi hitta på roliga saker tillsammans; helst IRL såklart men även digitalt. Vi vill variera våra aktiviteter så mycket som möjligt; det kan vara träning och utomhusaktiviteter eller kultur. Ett exempel är Cygni Culture Club där företaget skjuter in med sponsring så att vi kan gå på utställningar och liknande, ett annat exempel är när vi forspaddlat i Dala-Floda.

Forspaddling i Dala-Floda, en kajak i en strömForspaddling i Dala-Floda

Sen försöker vi också sprida kompetens som jag nämnde tidigare. Vi har bland annat vår årliga höstkonferens – Cygni Tech Summit – där vi tillsammans håller föredrag för varandra och blandar detta med praktiska övningar.

Innan COVID-19 (och förhoppningsvis snart igen) åkte vi utomlands varje år för att konferera, jag har bland annat varit i Kalifornien en vecka, hängt med på skidresa till alperna, åkt skoter på en glaciär på Island och seglat i Alicante.

Ersan och några kollegor poserar framför Alcatraz i San FranciscoFramför Alcatraz i San Francisco

Men hur mycket du vill delta är upp till dig själv, du får engagera dig utifrån var du befinner dig i livet. Inget tvång och du är alltid välkommen när du vill vara med!